Senior power

styrketrening for eldre

«Senior power – styrketrening for eldre» inneholder omfattende treningsprogrammer med styrkeøvelser som er enkle å utføre både hjemme og på treningssenteret. Takket være nivåinndelingen er det øvelser som passer både for deg som ikke trener, og for deg som har en lengre treningsbakgrunn. Materialet kan også gi tips til treningsopplegg for deg som jobber med trening av eldre.

INNHOLDSFORTEGNELSE HER.

Når man blir eldre, henger kanskje ikke kroppen med på samme måte som tidligere. Kanskje mangler man de siste kreftene i beina for å komme seg opp den bratte bakken, eller så har man gjerne ikke nok styrke i armene til å måke snø utenfor garasjen. Dette er helt naturlig og rammer oss alle i takt med at vi blir eldre. Men det finnes en måte å bryte trenden på.

Forskning har vist at styrketrening, og spesielt Senior Power Training, hjelper eldre med å få sterkere muskler. Styrketreningen er minst like bra for helsen som kondisjonstrening – om ikke bedre – og reduserer også risikoen for å rammes av for eksempel demens, fedme og hjerte-/karsykdommer. 

Bla i boka her.

Se og hør Michail Tonkonogi fortelle om den svenske originalutgaven av boka her.

Om forfatterne

Michail Tonkonogi er professor i medisinsk vitenskap ved Högskolan Dalarna og en av Sveriges fremste eksperter og forskere innenfor fysisk trening og helse. Michail har tidligere gitt ut Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom og Tester och mätmetoder för idrott och hälsa på forlaget SISU Idrottsböcker.

Helena Bellardini er høyskoleadjunkt i medisinsk vitenskap og forsker innenfor området fysisk aktivitet for eldre voksne. Helena er utdannet fysioterapeut og en anerkjent ekspert innenfor test- og treningslære. Hun har blant annet skrevet bøkene Tester och mätmetoder för idrott och hälsa og Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom.

 

Andre bøker om Forskning, Utdanning